top of page
MG_jun13_edited.jpg

Jeg hedder
Morten Gregersen

Velkommen til bubobubo.

Få hjælp til at optimere udgifter, reducere risiko og skabe gennemsigtighed i data

Vi har +100 kunder i 4 lande

Vores løsninger kan adressere en række bekymringer og giver vores kunder ro i sindet ved at præsentere konkrete handlinger baseret på datadrevet indsigt

Typiske spørgsmål fra indkøbsansvarlige, budgetansvarlige, økonomichefer, direktioner og økonomiudvalg

"Er vores udgifter effektive?"
 

Bekymring: Er vi overforbrugende på visse områder? Er der leverandører eller kategorier, hvor vi kan spare penge uden at gå på kompromis med kvalitet?

 

Datatilgang: Identificer outliers, sammenlign udgifter med andre kommuner og fremhæv potentielle besparelsesområder.

 

Konklusion: "Jeres udgifter på kategori X er 15 % højere end gennemsnittet for sammenlignelige kommuner."
 

"Har vi kontrol over vores leverandører?"
 

Bekymring: Hvor mange leverandører arbejder vi med? Er vi for afhængige af enkelte leverandører, eller har vi for mange små og ineffektive aftaler?

 

Datatilgang: Fremhæv antallet af nye leverandører, og lav en analyse af, hvor meget der kunne spares ved konsolidering.

 

Konklusion: "En reduktion på 10 % af nye leverandører kan potentielt spare jer X kroner om året."
 

"Hvordan kan vi minimere risici?"
 

Bekymring: Hvad sker der, hvis en kritisk leverandør fejler? Har vi synlighed over, hvor vi er mest udsatte?

 


Datatilgang: Brug leverandørhistorik til at analysere afhængighed og risiko.

Konklusion: "60 % af jeres udgifter til kategori Y er koncentreret hos én leverandør, hvilket øger risikoen ved forsyningsproblemer."
 

"Har vi gennemsigtighed i vores data?"
 

Bekymring: Hvordan kan jeg som økonomichef hurtigt få overblik og sikre, at vi træffer de rigtige beslutninger?

 


Datatilgang: Visualiser historiske trends, benchmarks og beslutningsnøgler på en letforståelig måde.

 

Konklusion: "I de sidste fem år er jeres udgifter til kategori Z steget med 25 %. Vi anbefaler en dybere evaluering af denne udvikling."
 

Der bruges meget tid på at finde ud af, hvordan man driver sin organisations økonomi i den rigtige retning. Vi er her for at hjælpe med vores suite af løsninger.

Det har aldrig været nemmere at få overblik

Få indsigt, der skaber reel effekt

Vores løsninger giver dig et dybdegående overblik over dine indkøbsdata – og leverer den indsigt, der baner vejen for bedre beslutninger, øget innovation og bæredygtig vækst.
​​​
Med vores dybt forankrede ekspertise kan du træffe strategiske beslutninger på tværs af hele indkøbsfunktionen – fra kategoristrategi og leverandørsamarbejde til klimadata og CO2-sporing.
​​
Vi omsætter dine spend-data til konkrete muligheder og skaber varig effekt – ikke kun i driften, men på tværs af hele organisationen.

Hvordan vi tænker

Vi står med en række datakilder. Antallet af datakilder øges kontinuerligt. Datamængden er stor.
For at komme frem til konkrete muligheder og tage bedre beslutninger, hurtigere - skal vi først opnå transparens i data, for derefter at kunne få værdifuld indsigt og skabe reel effekt
– vi tænker altid OODA-loopet (Obeserve, Orient, Decide, Act)

OODA-loopet
 

Er et koncept oprindeligt anvendt til beskrivelse af processen i en luftkamp. Konceptet er udviklet af militærstrateg og USAF oberst John Boyd.

Oberst John Richard Boyd (Januar 23, 1927 – Marts 9, 1997) var en United States Air Force jagerpilot og Pentagon konsulent.
 

Konceptet
 

Beslutningsprocessen sker i en tilbagevendende cyklus af observation-orientering-beslutning-handling. En enhed (en person eller en organisation), der kan gennemløbe denne cyklus hurtigt, observere og reagere på opstående begivenheder hurtigere end sin modstander, kan dermed "komme ind" i modstanderens beslutningscyklus og opnå en fordel.

Processen

 

Observe: indsaml information

Orient: dan hypoteser baseret på vores genetiske arv, kulturelle traditioner og tidligere erfaringer er den vigtigste del af O-O-D-A-loopet, da det former den måde, vi observerer, træffer beslutninger og handler på.

Decide: tage beslutninger

Act: handle på beslutninger

OODA-loop vBubo

 

Vi kalder det 'speed of thought'

Hvor ofte er vi ikke røget ud af en tangent - det kan være dårligt i visse samenhænge, men i analyse og graversammenhæng, er det vigtigt at have fleksibiliteten til løbende at ageere på sine foretagne valg, få bekræftet/afkræftet sine teser, for med det samme at kunne gå videre med sine kriterier, men i en lidt ændret tilgang uden at man behøver starte forfra hver gang. Smidigheden gør det attraktivt at gå på jagt i sine store datamængder.

"Ligesom Facebook, bare arbejdsrelateret"

- kundeudtalelse -

Vores tilgang

Gennem vores unikke kombination af løsninger og assistance skaber vi transparens som fundament for analyser, leverer innovative indsigter baseret på dybtgående ekspertise inden for indkøb, og stiller en palette af softwaremoduler til rådighed, der omsætter indsigt til reel effekt.

Gennemsigtighed
 

At skabe gennemsigtighed i indkøbsdata er vores kernekompetence.

Et pålideligt setup og høj datakvalitet er fundamentet for meningsfulde analyser og kvalificeret beslutningstagning. Vi anvender avancerede ETL-processer til at harmonisere og transformere transaktions- og stamdata fra forskellige kilder til én samlet kilde i vores software.

Vi renser, strukturerer og beriger data ved hjælp af vores globale leverandørdatabase og vores AI-drevne motor til datakategorisering og datastyring.

 

Resultatet er én troværdig datakilde, der giver dig mulighed for at drive analyser og indsigter med vedvarende og opdaterbar effekt – og dermed opnå bæredygtige resultater.

Indsigt
 

Vi leverer dybdegående analyser af hele jeres spend og kombinerer det med markedsdata, indeks og risikodata for maksimal effekt.

Vores dedikerede backoffice udvikler løbende next-level analyser og sikrer, at både aktuelle og fremtidige behov dækkes.

Vores moduler for emission og logistik/transort (Carbon & Sustainability) kobler jeres spend-data med bl.a. CO₂-emissionsfaktorer, så I kan rapportere jeres Scope 3-udledninger og accelerere jeres klimarejse.

Branche- og eller kategorispecifikke behov understøttes via specialiserede moduler og adgang til vores eksperter inden for kategori- og sourcingstrategi.

Effekt
 

Med vores integrerede moduler til målstyring og besparelsesopfølgning, ledelsesrapportering, katalogstyring og vedligehold på tværs af flere organisationer – sikrer vi, at indsigt omsættes til handling, at ressourcer anvendes bedst muligt, at skaleringseffekter opnås og at rapporterede besparelser og nøgletal kan følges op løbende.

Avanceret aftalestyring, hvor det er muligt at følge op på den italienske dom (Tagvolumen) og tage en status på hvor langt man er kommet i den faktiske udvikling på sine aftaler, således at man undgår at udtømme sine kontrakters værdi inden aftaleslut - er et must hvis man vil undgå sanktion og bøde.

Vores supplerende tilbud om indsigtsworkshops, kompetenceudvikling, månedlige online networks og databaserede performancedialoger hjælper jer med at maksimere både anvendelse og effekt af vores løsninger.

landkort.jpg

Vores
database

2.700.000.000.000+

indkøbskroner

20.000.000+

indbyggere

500.000+

leverandører

1.600+

industrier

12+

års historik

4

lande

Vores
aktivitet

Danmark

siden 2012

Grønland

siden 2013

Sverige

siden 2014

Norge

siden 2017

Insight makes cents [sens]

Indkøb starter med indsigt

Se hvordan vi kan understøtte
din organisations arbejde med indkøb og prioritering

Vi tilbyder omfattende, modulopbyggede og færdigpakkede løsninger, samtidig med muligheden for at udvikle skræddersyede løsninger og analyser i tæt samarbejde med vores kunder. Vores eksperter bistår med implementering, opbygning af kompetencer samt rådgivning, der sikrer fuld udnyttelse af teknologien.

Abonnementsbaseret Software as a Service (SaaS)


Oplev den fulde værdi af vores avancerede løsninger – leveret som en fleksibel og skalerbar SaaS-løsning.

Et abonnement giver jer ikke blot adgang til markedets mest kraftfulde løsninger, men også til en komplet servicepakke, der kan tilpasses jeres behov.
I får løbende adgang til efterspurgte ydelser som kompetenceudvikling, indsigtsskabende workshops og specialistrådgivning inden for udvalgte kategorier – enten som enkeltstående indsatser eller som en strategisk samarbejdsmodel.

Som kunde hos os vælger I en løsning, der vokser med jer, skaber værdi fra dag ét og minimerer behovet for tunge interne ressourcer.

Løsning leveret i forbindelse med et leveranceprojekt


En komplet løsning, der kombinerer markedsledende værktøjer med dyb indsigt og effektive leverancer.

Vores konsulenter har løsningerne med under armen. Alt fra implementering af software, dataklassificering og avanceret spend-analyse til automatiseret beregning af KPI’er og benchmarks indgår. Samtidig identificerer vi konkrete effektiviseringsgreb og dokumentérbare besparelsespotentialer – hurtigt og præcist.

Løsningen leveres som en engangsleverance, men kan nemt opgraderes til en abonnementsbaseret SaaS-model, hvis I ønsker løbende indsigt og skalerbar værdi – uden tunge interne ressourcer.

Referencer

Projekt

faxe kommune logo.png

”Analysefirmaet har for Vordingborg med afsæt i data fra 2018 analyseret 20 indkøbskategorier, og der er identificeret effektiviseringer svarende til brutto knap 33 mio. kr. over 5 år, svarende til en årlig effektivisering på 6,6 mio. kr.”

- Dette referat kan læses i sin helhed på Faxe Kommunes hjemmeside https://dagsordener.faxekommune.dk/ 

Råderumsprojekter

Eksempler på råderumsprojekter som vi har gennemført i danske kommuner de seneste 12 måneder.

Årlige besparelser:

alt-andet-lige (samme kvalitet)

Transport: 66 kr./indbygger

Varer: 22 kr./indbygger

Tjenester: 110 kr./indbygger

It/tele: 27 kr./indbygger

Kundecase

soi 2024 logo.png

(...) "Det handlar om att intte bara handla på rätt avtal utan man måste gå ner på artikelnivå. På området förbrukningsmaterial gjorde man en genomgång under februari till april 2017 och fann att man köpte för minst fyra gånger så mycket pengar som behövdes, 4,2 miljoner i stället för 1,05 miljoner."
(...) "Till hjälp i arbetet har man använt analysverktyget Bubo Bubo"

Kundecase

logo bosj.png

- Indkøbschef

Præsentation på netværksdag for boligselskaber

Generering af tilbudslister

 

Tidligere hvidevare-udbud 

  • 1.300 af 2.100 fakturaer åbnet og ”brudt” ned, samt kategoriseret.

  • 6 rapporter fra EG-Bolig (ERP) analyseret

  • Nøjagtighed 60 %

  • Tidsforbrug 15 arbejds-dage

 

Nyt hvidevare-udbud

  • En rapport trukket i Bubobubo

  • Nøjagtighed 99,5 % (grundet fakturakvalitet)

  • Tidsforbrug 20-30 min.
     

Citater

buboINVOICE
"Hvorfor vi har valgt systemet: Det virker mere brugervenligt. Navigation i systemet er logisk og intuitiv. Der er gode rapportmuligheder med mulighed for automatisk fremsendelse til ønskede enheder med forskellig information ift. niveauet (direktør, fagchef og leder). Udviklingsmuligheder og fokus herpå ift. strategisk indkøb og hvad brugerne af systemet har behov for. GIS-oversigt. Jeres dedikation til systemet med en høj grad af professionalisme, begejstring og engagement, og I er tilgængelige 24-7 på mail og telefon."

- Maria, afdelingsleder (kommune)

buboSUITE
"Min forventning til buboINVOICE var, at (...) skulle have et værktøj, der kunne hjælpe os med at skabe overblik over mere end 300 afdelingers/indkøberes indkøb. Mine forventninger er til fulde blevet indfriet. Vi kan nu med få klik let og hurtigt få overblik over både de enkelte afdelingers indkøb samt de enkelte leverandørers salg. Vi kan ligeledes let få overblik over aftaleoverholdelse både samlet og for den enkelte afdeling"

- Michael, CPO (boligselskab)

buboINVOICE
"Systemet er meget intuitivt og skaber let overblik over data. Det er fleksibelt og vi kan se data på mange måder og med høj detaljeringsgrad. Svartiderne er gode og giver et godt flow i arbejdet. Vi har god sparring og hurtig support fra BuboBubo og oplever stor imødekommenhed ift. indlæsning af finansdata, ehandelsoplysninger og udvikling af rapporter mm. Der arbejdes målrettet på at etablere et netværk mellem bruger-kommunerne, så der er mulighed for at få sparring fra andre brugere."

- Eva, controller (kommune)

Ehandel genbrugshop
"(...) Systemet har endnu kun nogle få måneder på bagen, men at der kan være gode besparelser i genbrug, kan kommunens biblioteker bekræfte. De havde svært ved at finde 25.000 kroner til nye affaldsspande. Men efterhånden som andre enheder har fået gamle spande tilovers, er det lykkedes at finde spande til alle bibliotekerne gennem Genbrugsshoppen. Spandene var gratis og tilmed i langt bedre kvalitet end dem af plast, som man havde fået tilbud på.

(...) Da ideen om at bruge det nye indkøbssystem først var undfanget, gik der kun tre måneder til den var implementeret, så det er ikke mange ressourcer det har kostet at sætte i værk, fortæller Lise Ellerbæk, der også påpeger at løsningen er opstået i samarbejde mellem kollegaer på tværs af kommunens enheder.

(...) Samtidig har timingen også været god, for med udrulningen af Bubobubo i organisationen følger der også undervisning med. Det vil sige, at den cirkulære tankegang bag genbrugsløsningen tages med i brugen af systemet helt fra start.".

- Lise, chefkonsulent (kommune)

Kategorier
"Mums – I LOOOOOVE kategorier i BUBO!!! :-)"

- Anja, indkøbskonsulent (kommune)

buboSUITE
"Bubobubo har været et glimrende værktøj til at skabe overblik over kommunens indkøb, hjulpet med ledelsesrapportering og den løbende controlling af decentrale enheder og dermed højnet compliance på vores indkøbsaftaler og ikke mindst effektiviseret mit analysearbejde i forbindelse med udbud. "

- Martin, indkøbskonsulent (kommune)

Ehandel genbrugshop
"Løsningen kræver ikke nye investeringer, men giver blot en smule administrativt arbejde, når varerne skal oprettes på indkøbsportalen. Til gengæld sparer vi penge, CO2, transport, jomfruelige ressourcer og lagerplads. Og så kan ordningen håndteres i de eksisterende IT-systemer. Det er den slags løsninger, vi skal finde mange flere af for at sætte fart på den grønne omstilling."
- Karina, borgmester (kommune)

2.0
"Har leget lidt med Bubo V.2. Det bliver bare bedre og bedre. Det er bl.a. blevet meget nemt at lave en hurtig ”compliance rating” af vores institutioner/afdelinger. Tror det skaber effekt i den positive retning, når de ansvarlige kan se om de ligger dårligere eller bedre end deres kollegaer :-)"

- Michael, indkøbskonsulent (kommune)

buboCM
"(...) Kommune har været en del af et projektforløb med buboCONTRACT. Vi har fundet bubboCONTRACT anvendeligt i det omfang det har været muligt at lægge aftalevarer, som ikke bliver/kan e-handles, ind i modulet. buboCONTRACT er et godt modul - visuelt, compliancemæssigt, overskueligt og brugervenligt. (...) Kommune kan varmt anbefale buboCONTRACT som kontraktstyringsværktøj."

- Christina, udbudskonsulent (kommune)

Ehandel innovation
"Innovativ brug af indkøbssystem forlænger brugte genstandes liv
 

Medarbejderne i Odsherred Kommune kan nu købe brugte møbler og andre genstande til 0 kroner direkte i kommunens nye indkøbssystem. En af finterne ved løsningen er, at den ikke kræver opvarmet lagerplads til de brugte ting og sager. Og så kræver den ikke nye investeringer udover lidt administrativt arbejde."
- Den Ansvarligei Indkøber, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen (stat)

buboINVOICE
"Så er uglen trykprøvet overfor de beboervalgte i (...) og det er lidt svært at få armene ned igen. Det sparkede røv..."

- Alex, indkøbschef (boligselskab)

Bubobubo A/S | CVR-nummer: 34470081 | Arne Jacobsens Allé 15, 2300 København S
Bubobubo AB | Org.nr.: 559001-3578 | Fosievägen 6, 214 31 Malmö
bottom of page